Вже два роки триває війна в нашій країні, два роки страждань, небезпеки, трагедій.
Жити в постійній небезпеці і на своєму місці навчатися і працювати для нашої перемоги у війні дуже непросто, якщо не навчитися давати раду стресу. Війна і діти – поняття не сумісні. Жорстка реальність довкола залишає глибокі травми на все життя. Життєво необхідно зберегти здоров’я дітей – фізичне та психологічне. З метою адаптації до умов війни, психологічної підтримки вихованців, практичний психолог коледжу Ірина Лук’янчук провела психологічні практикуми з елементами тренінгу «Зниження тривожності дітей під час війни. Вправи та ігри на зниження тривожності», «Стрес та його профілактика». Психолог знайомила з причинами, стадіями, основними ознаками тривожності та стресу. Студенти активно опрацьовували навички самодопомоги під час стресу – дихальні та телесні вправи, що допомагають заспокоїтися та зняти напругу.
Війна — це насамперед психологічне знущання з людей. Навіть ті, хто зараз перебувають у безпеці, живуть у стані тривоги та стресу. Щоб працювати на перемогу й бути корисними іншим, ми маємо бути сильними. Тому навчитися надавати підтримку собі — особливо важлива навичка під час війни.
Самопідтримка — це вміння:
- створювати для себе відчуття безпеки;
- піклуватися про свої базові потреби;
- обирати більше «хочу», ніж «треба»;
- виділяти час на хобі;
- дякувати собі за те, що ви є.
Ситуація, у якій ми всі сьогодні опинилися, не є типовою. Психологи одностайні в тому, що в ненормальній ситуації кожна реакція є нормальною. Через індивідуальні особливості психіки кожна людина реагує на стрес, пов’язаний із війною, по-своєму. Тому важливо розуміти себе, відстежувати свої стани та вміти їх контролювати.
Ніхто не знає напевно, коли завершиться війна. Тому всі ми маємо навчитися жити під час війни й бути ефективними. Стан стресу — це відірваність від реальності. Стан адаптації дає нам можливість раціонально приймати рішення та ефективно діяти відповідно до ситуації.
Перейти зі стану стресу в стан адаптації доможуть психологічні вправи:
- «Безперервне життя». Війна руйнує не лише домівки та сім’ї, але й буденність, звичну рутину і стабільність. Щоб повернути собі відчуття базової безпеки, варто за можливості повертати у своє життя звичні ритуали із мирного життя (ранкова кава, вигулювання собаки, читання перед сном тощо).
- «Заземлення». Щоб зупинити потік негативних думок і повернутися в реальність, можна давати собі відповіді на прості питання: хто я? де я? що я роблю? як я собі допомагаю? хто може мене підтримати? кому я можу допомогти?
- «Через п’ять років після війни». Подумайте про мирне майбутнє. Опишіть, що ви зробите або чого досягнете за п’ять років мирного життя.
- «Три канали». Є три канали прояву людини: емоції, розум та поведінка. Поміркуйте, як ви можете потурбуватися про свої емоції, ясність розуму та про розуміння своєї поведінки й поведінки інших.
Щоб швидше адаптувати до стресу, психотерапевтка радить:
- Створити для себе максимально безпечний простір — якщо не можна фізично, то хоча б психологічно.
- Бути в колі однодумців. Зараз як ніколи важливо мати можливість висловитися й бути почутими. Під час війни люди мають єднатися як для того, щоб відчувати себе потрібним, так і для скорішої перемоги.
- Спланувати наступну годину, день або кілька днів. Це допоможе повернути відчуття контролю над своїм життям.
Дієвим способом заспокоїтися і виринути з потоку страшних новин є зосередження на своїх органах чуття і зміна діяльності. Хтось під час війни почав малювати, комусь допомагає прослуховування улюбленої музики, а комусь достатньо звернути увагу на кольори, які його/її оточують або обняти себе.
Психологічна служба коледжу